مریی سازی صوت با سیماتیک cymatics) )

مریی سازی صوت با سیماتیک cymatics) )  

مشهود سازی پدیده هایی نظیر صوت، بو و یا ارتعاش از فعالیت های خلاقانه ای است که برای نمایش داده های مربوطه در این زمینه ها می باشد. در این راستا به موضوع سیماتیک می پردازیم.

سیماتیک cymatics) )  روند مشهود سازی ارتعاش صوت توسط یک واسطه نظیر شن و ماسه و یا آب است.

بنابراین ، اگر ما یک نگاه گذرا به سابقه  cymatics داشته باشیم ابتدا با مشاهدات رزونانس  توسط داوینچی، گالیله، رابرت هوک دانشمند انگلیسی ، و سپس ارنست کلادنی(Ernest Chladni  ) که با استفاده از ورق های فلزی با پوشش شن توانست الگوهایی را به نمایش بگذارد به این پدیده  پی می بریم.

در حرکت تاریخی در این رابطه فردی بنام هانس جنی (Hans Jenny)  مهندس و پزشک سوئیسی در 1970 نام  cymatics را برای این پدیده انتخاب نمود. وی در کتاب سیماتیکخود در ارتباط با صوت وچگونگی فعل و انفعال صدا و ارتعاش با ماده مطالبی بیان کرده است. جنی نشان می‌دهد، صدا اشکال پیچیده هندسی ایجاد می‌کند. برای مثال، جنی با استفاده از ضربان الکتریکی در بلورها ارتعاشاتی ایجاد کرده است و این ارتعاشات را از یک ماده واسطه مثل بشقاب و یا تار عبور داده است. او اشکال ارتعاشی و نوسانی را در مایعات و گازها نیز ایجاد کرده است.

اشکال هندسی بسیار زیادی را می‌توان با صوت ایجاد کرد. این اشکال بسته به تغییر زیر و بمی صدا، هماهنگی و هارمونی تُن صدا و ماده‌ای که در حال ارتعاش است، متنوع‌اند. زمانی که تعداد تارها و سیم‌ها اضافه می‌شود، اصوات تولید شده ممکن است زیبا و یا بی نظم و پراغتشاش باشند. مثلاً صدای با فرکانس پایین اوم، تعدادی دایره‌ متحدالمرکز همراه نقطه‌ای در مرکز تولید می‌کند و به این ترتیب تعدادی دایره با لبه‌های مرتعش ایجاد می‌شود. این اشکال، زمانی که یک نت و یا تُن متفاوت به صدا در می‌آید، فوراً تغییر می‌یابند.

پس از جنی یک متخصص cymatics بنام جان استوارت رید (John Stewart Reed) آزمایشات Chladni را یکبار دیگر با اتصال یک صفحه فلزی که روی آن ماسه ریخته بود و به یک منبع صوتی با فرکانس های متغیر توانست اشکال مختلفی را بوجود بیاورد، تکرار نمود.


بنابراین ،   cymatics ابزار تقریبا جادویی مانند نگاه کردن به دنیای پنهان از درون یک شیشه است.

 

از دستگاه cymascope برای مشاهده علمی الگوهای سیماتیک استفاده می شود.برای مثال ، یکی از کاربردهای این روش واژه شناسی دلفین ها ست برای ایجاد ارتباط موثر با آن ها که توسط یک تیم اقیانوس شناسی در دست مطالعه می باشد. امیدواریم در آینده ما به درک عمیق تری از  آنها برسیم.  همچنین می توانیم از cymatics به عنوان یک فرم زیبای هنرهای طبیعی استفاده کنیم.

این تصویر یک قطعه از نواختن سمفونی نهم بتهون از طریق دستگاه  cymatic را نشان می دهد.

 

ساختاری از  برف ریزه و یا ستاره دریایی و یا هزاران شکل دیگر را می توان با سیماتیک به نمایش بگذاریم.

با مشاهده مثالهای فوق به این نتیجه می رسیم که شاید cymatics در شکل گیری جهان تاثیر داشته است.

موسیقی درمانی  و شفای بیماری یکی دیگر از موارد مورد توجه در این رابطه می باشد. برای درک اینکه چگونه موسیقی می‌تواند به طور کلی بیمار را شفا دهد و اینکه چرا اثر موزارت نقش درمانی ویژه‌ای برای بسیاری از مردم دارد، بهتر است صوت و تأثیر آن روی مواد فیزیکی را درک کنیم.

تصور کنید صوت روی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های لطیف چه اثری دارد. اصوات به ارتعاش در آمده باعث تولید و شکل‌گیری الگوهایی می‌شود و میدان‌های انرژی ارتعاشی و نوسانی را در فضای اطراف ایجاد می‌کند. ما این انرژی‌ها را که به طور ظریفی بر تنفس، نبض، فشار خون، تنش عضلانی، دمای پوست و سایر ریتم‌های داخلی تأثیر می‌گذارند، جذب می‌کنیم. با درک اکتشافات جنی این مسأله را نیز درک می کنیم که صدا چگونه، مثل دستگاه سفالگری که با چرخیدن ظرف سفالی ایجاد می‌کند، شکل می‌گیرد و درون و بیرون وجودمان را حجاری می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد